2013.05.12.
15:27

Írta: tordafilm

Business Cards… Business Plan?

Igen, angolban ennek a két szóösszetételnek van egy közös része: a biznisz. Így esett, hogy a névjegykészítő moo.com honlapján már üzleti terv készítéséhez is adnak egy kis segítséget. Annyira megtetszett, hogy gondoltam lefordítom nektek:

Az egyszerű mindig a legjobb.

Ezt szemelőtt tartva itt egy kis segítség az üzleti terved készítéséhez. Erre pl. nem fognak egyből nemet mondani a befektetők. De ha nincs is szükséged támogatókra, akkor is jó ha van egy üzleti terved, amihez utána tudod tartani magadat. Amikor egyszerre kell száz (vagy ezer!) döntést meghoznod, és csak kapkodod a fejedet, akkor jól fog jönni egy üzleti terv ami emlékeztet a céljaidra, és segíthet a normális kerékbe való visszarázódásban.

Ha pedig finanszírozásra van szükséged, akkor a potenciális ügyfeleket biztos érdekelni fogja, hogy mire is adnak pontosan pénzt, és hogy a te céged stabil cég lesz. Az üzleti tervvel bebizonyíthatod nekik, hogy nem pazarlod el az idejüket… És a pénzüket.

Egy üzleti tervnek 6 különböző dologból kell állnia, amik nagyjából jellemzik majd a cégedet.

Itt a lista:

  • -összefoglaló
  • -cél, vízió
  • -marketing
  • -hétköznapi menedzsment
  • -emberi erőforrás
  • -pénzügyi stratégia

Összefoglaló

Hacsak nem hátulról előrefelé olvassák a tervedet, ez lesz az első amit elolvasnak az emberek (sőt, néhány leendő befektető lehet hogy csak ezt fogja elolvasni, és már döntenek is). Szóval legyen rövid, és egyszerűen foglalja össze a cégedet.

Fontos az egyszerű, világos bevezetés. Lehet kezdeni elevator pitch-csel is: ez a javaslatod röviden, egy mondatban.

Nevezd meg a problémákat a piacodon amikre te megoldást tudsz nyújtani, továbbá folytasd az ügyfelek vágyaival, szükségleteivel amiket te kielégítesz megadsz nekik. Ezen a ponton érdemes ezeket a dolgokat részletesebben leírni, hogy milyen problémára nyújtasz megoldást. Hogy tudod megadni a vevőidnek azt, amire szükségük van, és hogy miért vágtál ebbe az üzletbe bele (és hogy mikor).

Tartalmazhatja még a korábbi mérföldköveidet, és azt, hogy hova szeretnél eljutni 1 év múlva. Ez egy tökéletes lehetőség ahhoz, hogy leírd a költségvetésedet: várható bevétel, nyereség, befektetések...

Ez a szinopszis(=összefoglaló) kicsit olyan, mint a könyvek hátulján a kedvcsináló szöveg. Rövid, szellemes és emlékezetes! Sokkal könnyebb akkor megírni, mikor már megvan az összes részlete az üzleti tervednek.

Cél, vízió, jövőkép

Itt kapsz lehetőséget arram hogy bemutasd az üzleted részletesen: hogyan kezdődött, hogy áll most, és ami a legfontosabb, hogy hová tart.

Fejtsd ki bővebben az ötleted mögött lévő célt: kinek van rá szüksége? Milyen problémát old meg? Írd le, hogy mi az, amiben a Te vállalkozásod a legversenyképesebb (USP), ami megkülönböztet téged a versenytársaidtól, és ami mindenképp vásárlásra ösztönzi a vevőidet. Fel kell tudnod sorolnod 5 jellemzőt, ami mássá tesz téged a konkurenciától, ami segít neked kitűnni a tömegből.

Kitérhetsz arra is, hogy hogyan fogod megvédeni az ötletedet: szerzői jogok, védjegyek, esetleg szabadalmak által… Tartalmazza továbbá ez a rész azt, hogy miért piacképes a vállalkozásod, és hogy hogyan fog növekedni a terméked a jövőben (ha tud…). Tudsz-e hosszú távon is fejleszteni, és van-e esetleg valamilyen múltad már: újraindítassz valamit vagy teljesen újat kezdesz?

Vázold fel a célokat olyan sorrendben amilyen sorrendben el szeretnéd őket érni. Légy óvatos, ne lődd se a realitás alá se felé ezeket a célokat. A SMART célzás ennek egy egyszerű módja: Speciális, Mérhető, Attraktív=elérhető, Reális, Time-bound vagyis határidőhöz kötött. Ezeken felül még meg lehet említeni a vállalatod formáját (egyéni, termelő, kereskedelmi, szolgáltató, beszállító stb).

Marketing

Itt az idő beszélni a marketing stratégiádról és arról, hogy milyen csatornákon keresztül fogod elérni a potenciális ügyfeleket (direktmail, újság, net, ppc, facebook, honlap jó seo-val stb).

Milyenek a körülmények a piacon? Ezekre lesz szükséged: kell a piacod mérete, a piacodon lévő trendek, és hogy milyen pozícióban szeretnél lenni. Hogyan fog illeszkedni a kínálatod a többiekhez? Piaci rést fedsz le vagy a piacodon már van néhány domináns cég?

Ismerned kell az ügyfeleidet. Légy tisztában azzal, hogy kik ők, és miért fogja őket érdekelni a terméked. Próbáld meg összeszedni egy átlagvásárlód tulajdonságait: kor, nem, jövedelem, hobbik, érdekeltség, foglalkozás.

Fontos még egy értékesítési stratégia kidolgozása is. Hogyan tudsz egyre több és több embert elérni? Van más is, akinek ugyanez (vagy hasonló) az ötlete? Van már árazási terved? Hogy fogod eladni magad vagy a terméked: házalsz vele, vagy telefonon keresed meg az ügyfeleidet, esetleg boltban, irodában, vagy online?

Itt az ideje 007-es ügynököt játszanod! (ügye milyen szórakosztató ez az üzleti terv készítés?) Deríts ki minnél több részletet a versenytársaidról, beleértve ezeket: a piac mekkora részét birtokolják, mik az erősségük és a gyengeségük, mit és hogyan csinálnak, mennyit kérnek érte, és végül hogy a te ötleted miben jobb az övéknél.

Maradék 3 + összefoglalás hamarosan!

Szólj hozzá!

Címkék: brand

A bejegyzés trackback címe:

https://provagy.blog.hu/api/trackback/id/tr805291890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása